De Vlaamse aanpassingspremie betaalt 65-plussers of hun medebewoner een bedrag terug als ze hun woning aanpassen aan de 65-plusser. Lees hier wat de voorwaarden van de premie zijn, hoeveel het bedraagt en hoe je het aanvraagt.
1. Voorwaarden
1.1. Situatie
- Je bent een 65-plusser en voert aanpassingswerken uit aan je eigen woning of aan je huurwoning die je huurt op de private huurmarkt (met een huurcontract van minstens 3 jaar).
- Je bent een eigenaar-bewoner en past je woning aan voor een 65-plusser waarmee je samenwoont. De 65-plusser moet een bloed- of aanverwant zijn tot de tweede graad (partner, dochter, kleinzoon, …).
- Je bent een particuliere woningeigenaar, verhuurt deze woning aan een woonmaatschappij (WM) (met een duur van minstens 9 jaar) en past je woning aan voor een 65-plusser die in de woning woont.
Let op:
- Je bent een bewoner als je de woning samen met de andere persoon (samenwonend of gehuwd) op de aanvraagdatum bewoont volgens het zakelijk recht of als je een huurcontract hebt voor minstens 3 jaar. Tenzij je bewijst dat een echtscheiding is opgestart.
1.2. Leeftijd
Je bent minstens 65 oud op de datum van de aanvraag. Personen met en zonder handicap kunnen een aanvraag indienen.
1.3. Inkomen
Het inkomen van alle 65-plussers en medebewoners is maximaal:
Gezinssituatie | Maximaal gezamenlijk jaarinkomen 2025 | Maximaal gezamenlijk jaarinkomen 2024 |
1 aanvrager zonder persoon ten laste | 38.490 euro | 37.140 euro |
1 aanvrager, met 1 persoon ten laste | 53.880 euro | 51.990 euro |
2 aanvragers | 53.880 euro | 51.990 euro |
+ Per persoon ten laste | 4.320 euro | 4.160 euro |
Het inkomen bestaat uit (laatst gekende aanslagbiljet tot maximaal 3 jaar oud):
- je leefloon
- je gezamenlijk belastbaar inkomen
- je afzonderlijk belastbaar inkomen
- beroepsinkomen uit het buitenland
- beroepsinkomen uit een Europese of internationale instelling
- inkomensvervangende tegemoetkoming aan personen met een handicap (ivt)
Personen ten laste zijn:
- inwonende personen met een ernstige handicap
- inwonende minderjarige kinderen waarvoor je kinderbijslag of wezenbijslag krijgt
- inwonende meerderjarige kinderen waarvoor je kinderbijslag of wezenbijslag krijgt
1.4. Woning
- Je woning is je hoofdverblijfplaats.
- Je woning ligt in het Vlaams Gewest.
- Je mag op datum van aanvraag geen andere woning in volle eigendom hebben.
Let op:
- Je mag wel een andere woning in volle eigendom hebben als deze ongeschikt is verklaard en je deze voorheen bewoonde.
1.5. Soort aanpassingswerken
Je mag voor elke onderstaande categorie maar één aanvraag doen per 10 jaar. De aanvragen mogen elkaar overlappen.
1.5.1. Categorie 1: Technische installatie of sanitaire voorzieningen
- Installeren van een traplift of rolstoel plateaulift.
- Plaatsen van handgrepen en steunmiddelen in sanitaire ruimtes.
- Installeren van een aangepast toilet en/of een tweede toilet op een andere verdieping.
- Monteren van vaste, in de woning verankerde, mechanische hulpmiddelen om je te verplaatsen.
- Automatiseren van een bestaande toegangsdeur, garagepoort of rolluiken. Voor nieuwe items telt enkel de motor.
- Plaatsen van een nieuwe badkamer met minstens een aangepaste douche of wastafel, en/of een tweede badkamer, met minstens een aangepaste douche of wastafel, die op een andere verdieping ligt dan de eerste badkamer.
1.5.2. Categorie 2: Aanpassingen die te toegankelijkheid verbeterden
- Toevoegen van hellende vlakken, verbreden van de toegangsdeur en wegwerken van toegangsdrempels.
- Verhogen of verlagen van vloeren om niveauverschillen weg te werken.
- Plaatsen van veilig beloopbare trappen, om verdiepingshoogte te overbruggen.
- Aanpassen van gangbreedte, deuropeningen of het vergroten of functioneel herschikken van ruimtes.
- Uitvoeren van verbouwings- en inrichtingswerken zodat de 65-plusser zelfstandig en afzonderlijk kan wonen.
1.6. Facturen van de werken
- Facturen zijn niet ouder dan 2 jaar op de aanvraagdatum.
- Facturen bedragen minstens 1.200 euro (inclusief BTW) in totaal.
- Facturen staan op naam van de aanvrager en bevatten:
- de factuurnummer
- de datum van afgifte van factuur
- de datum van uitvoering aanpassingen
- de naam, adres en btw-nummer van leverancier
- de naam en adres van de aanvrager (jou)
- het werfadres (jouw woning)
- de gedetailleerde omschrijving van werkzaamheden
- de kostprijs per onderdeel en btw apart
- Bijlagen met bewijs:
- Kopie van de betalingsbewijzen.
- Kopie van het verbouwingsplan (van architect).
- Kopie van je huurcontract (indien van toepassing).
- Kopie van stedenbouwkundige vergunning of omgevingsvergunning.
- Kopie van de facturen en bijhorende offertes die niet-gedetailleerde facturen verduidelijken.
- Attest van ernstige handicap.
- Foto’s van de situatie voor en na de werken.
- Bewijs van ontvangen kinderbijslag voor meerderjarige kinderen.
Let op:
- Je bent verplicht om de originele bewijzen bij te houden tot 2 jaar na de uitbetaling van de premie.
- Als je zelf werken uitvoert, dan moet je bovenstaande zaken vermelden,
- Behalve de datum van uitvoering.
- Maar wel met een kopie van bewijs van materiaalaankopen.
- Je kan de Vlaamse aanpassingspremie combineren met de Vlaamse Mijn VerbouwPremie, maar niet voor (een deel van) dezelfde facturen.

2. Hoeveel bedraagt de Vlaamse aanpassingspremie?
De premie bedraagt 50% van de som (incl. BTW) van de goedgekeurde facturen, met een maximum van 1.250 euro per categorie.
De uitbetaling van de Vlaamse aanpassingspremie gebeurt 3 maanden na de goedkeuring van de premie.
3. Hoe moet je de Vlaamse aanpassingspremie aanvragen?
- Dien de aanvraag in nadat de aanpassingswerken klaar zijn.
- Hou er wel rekening mee dat de facturen niet ouder mogen zijn dan 2 jaar bij aanvraagdatum.
3.1. Vul het aanvraagformulier in
- Download het aanvraagformulier voor de Vlaamse aanpassingspremie.
- Print het formulier en vul het in volgens de aanwijzingen.
3.2. Maak kopieën van bewijsstukken
- Voeg kopieën van je bewijsstukken bij de aanvraag.
- Zorg voor duidelijke kopies op A4-formaat.
- Gebruik geen nietjes of paperclips.
3.3. Verstuur het formulier en bijhorende documenten
- Verzamel het formulier en de documenten in één envelop en sluit deze.
- Frankeer de envelop.
- Stuur de envelop naar onderstaand adres:
Agentschap Wonen in Vlaanderen
Afdeling Premies en Woningkwaliteit
Koning Albert II-laan 15 bus 253
1210 Brussel
3.4. Ontvang een ontvangstbevestiging
Binnen één maand na de dag van aanvraag, krijg je een melding voor ontvangst toegestuurd met je dossiernummer.
3.5. Ontvang goedkeuring of afkeuring
Binnen 3 maanden na ontvangstmelding krijg je de beslissing opgestuurd.
Ga je niet akkoord? Teken dan aangetekend beroep aan binnen één maand.
3.6. Ontvang de premie
Binnen 3 maanden na de goedkeuring volgt de uitbetaling.

Bronnen: Vlaanderen, Zorgbedrijf Vlaanderen
Wil je dit artikel als bron vermelden? Gebruik dan:
Stiasteny, L. (2025, 19 maart). Vlaamse aanpassingspremie volgens wetgeving 2025. Appartement.be. Geraadpleegd op (datum XX/XX/202X), van https://www.appartement.be/vlaamse-aanpassingspremie-volgens-wetgeving/
Gerelateerde artikels: