Als je verhuist, is het belangrijk om aangifte voor adreswijziging te doen bij je nieuwe gemeente en alle instanties in te lichten. Lees hier alle cruciale stappen.
Inhoud
- Stap 1: Geef je adreswijziging aan
- Stap 2: Krijg goedkeuring
- Stap 3: Laat je identiteitskaart aanpassen
- Stap 4: Geef je nieuwe adres door
Stap 1: Geef je adreswijziging aan
Je moet je aangifte doen van je adreswijziging binnen 8 dagen na je effectief verhuisd bent:
- Optie 1: Ga fysiek langs bij de Dienst Bevolking bij je nieuwe gemeente. Meestal moet je hiervoor een afspraak maken bij het loket. Vergeet de identiteitskaart(en) of vreemdelingenkaart(en) en pincode(s) niet van al je gezinsleden.
- Optie 2: Meld je adreswijziging via het digitaal loket van je nieuwe gemeente.
Heb je geen identiteitskaart? Neem dan je elektronische vreemdelingenkaart (eVK) mee. Zorg dat je je pincode weet.
Let op:
- Als je met je hele gezin verhuist, is het voldoende dat één meerderjarige de aangifte doet.
- Ben je een minderjarige en verhuis je? Dan moet je vergezeld zijn van je ouder(s) en schriftelijk akkoord van je verhuis meebrengen.
- Ben je een minderjarige, maar zijn je ouders uit elkaar en verandert je adres? Dan moet je (indien van toepassing) een schriftelijk wederzijds akkoord van je ouders, de gerechtelijke beslissing en de notariële akte meenemen.
- Heeft je kind een papieren identiteitsdocument? Dan moet de ouder of voogd bij de aanvraag aanwezig zijn. En moet je een recente pasfoto van je kind meenemen.
- In sommige gemeenten kan het proces licht afwijken van deze stappen. Controleer de stappen grondig op de website van jouw nieuwe gemeente.
Stap 2: Krijg goedkeuring
- Na aangifte komt een wijkagent of ambtenaar controleren of je effectief op het nieuwe adres woont.
- Hierna word je adres gewijzigd in het bevolkingsregister van je nieuwe gemeente en het Rijksregister.
- Afhankelijk van je gemeente moet je deze goedkeuring zelf melden bij de Dienst Bevolking, of nodigt je gemeente je uit op het gemeentehuis om je identiteitskaart te laten aanpassen.
Krijg je geen goedkeuring? Dan kan je deze beslissing melden bij de FOD Binnenlandse Zaken – AD Instellingen en Bevolking, Directie Bevolking en Identiteitskaarten.
Stap 3: Laat je identiteitskaart aanpassen
- Bezoek het loket van je gemeente. Vergeet de identiteitskaart(en) of vreemdelingenkaart(en) en pincode(s) niet van al je gezinsleden.
- Hier passen ze je deze aan.
- Vanaf dit moment moet je je nieuwe adres aan heel wat instanties doorgeven.
Stap 4: Geef je nieuwe adres door
Na adreswijziging moet je alle instanties hiervan inlichten. Het is logisch dat je adres belangrijk is voor heel wat bedrijven en organisaties. Deze moet je zelf inlichten:
- Je bank
- Je notaris
- Je huisarts
- Je dierenarts
- Je werkgever
- De post (Bpost)
- Je internetprovider
- De school/scholen
- Je telefoonmaatschappij
- Verenigingen waar je lid bent
- Je (auto)verzekeringsmaatschappij
- Je elektriciteits-, gas- en waterleverancier
- VDAB / ACTIRIS (als je werkzoekende bent)
- Winkels waarbij je een klantenkaart hebt (folders)
- De hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen (HWV)
- Je abonnementen (streamingsdiensten, tijdschriften, kranten, magazines, openbaar vervoer)
- De Dienst Vreemdelingenzaken (indien van toepassing)
En deze instanties krijgen automatisch een melding:
- OCMW
- Ziekenfonds
- Kind en Gezin
- Sociale Zekerheid
- Kinderbijslagfonds
- De belastingdienst
- De verkiezingsdienst
- VDAB / ACTIRIS (als je werkt)
- Kassen voor jaarlijkse vakantie
- Arbeidsongevallen verzekeraars
- Fondsen voor bestaanszekerheid
- Gewestelijke huisvestingsmaatschappijen
Tips:
- Stel één verhuisbrief met melding van je adreswijziging op. Mail deze aan alle instanties, of verstuur ze fysiek met de post. Verstuur deze vóór verhuis op. In deze brief vermeld je best:
- De verzenddatum van de brief
- De geplande, effectieve verhuisdatum
- Je nieuwe adres
- De post heeft een Verhuisdienst die briefpost op jouw naam op het oude adres doorstuurt naar jouw nieuwe, voor een bepaalde duur. Meestal kiest men voor een periode van 6 maanden. Daarna is het de bedoeling dat alle instanties zéker weten dat je verhuist bent.
- Het is handig om hiervan gebruik te maken als je niet meer bij je ouders inwoont.
- Deze dienst is niet gratis. Je vindt de prijzen op de website van het postbedrijf.
Let op: Je moet de adreswijziging niet aanbrengen op het inschrijvingsbewijs van je auto(‘s).
Bronnen: Antwerpen, Belgium, Bpost,
Wil je dit artikel als bron vermelden? Gebruik dan:
Stiasteny, L. (2025, 24 januari). Adreswijziging doorgeven volgens wetgeving. Appartement.be. Geraadpleegd op (datum XX/XX/202X), van https://www.appartement.be/adreswijziging-doorgeven-volgens-wetgeving/
Gerelateerde artikels: