Wat is een assistentiewoning? Wat zijn de vereisten? Waarop moet je letten bij aankoop of huur? Ontdek het hier.
1. Wat is een assistentiewoning?
In Vlaanderen noemt men een assistentiewoning ook wel: serviceflat, zorgflat, verzorgingsflat, dienstenflat, zorgwoning, servicewoning etc. Maar de enige officiële term is: erkende assistentiewoning. Enkel met de benaming ‘erkende assistentiewoning’ weet je zeker dat de woning zou voldoen aan de eisen van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
In de flat is er minstens:
- een leefruimte.
- een keuken.
- een slaapkamer.
- een toilet.
- een (rolstoeltoegankelijke) badkamer.
De woning is:
- instapklaar.
- veilig: bv. antislip vloer in de badkamer.
- aangepast zodat deze toegankelijk is: bv. weinig trappen.
In heel wat gevallen bieden assistentiewoningen meer vrijheid dan een woonzorgcentrum. In een woonzorgcentrum is 24/24u zorgverlening, terwijl dat bij een serviceflat niet zo is.
Let wel op dat de diensten verschillen per organisatie/:
- Je kan een garage bij huren.
- Je mag je huisdier meenemen.
- Er zijn geen vaste bezoek-/openingsuren.
- Je hoeft niet te eten volgens een vast schema.
- De woonassistent organiseert sociale activiteiten en uitstapjes.
- In sommige gevallen bieden ze verzekeringen (familiale verzekering en inboedelverzekering) bij in het pakket.
- Tegen betaling: wassalon, kapper, pedicure, …
2. Wat zijn de vereisten van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid?
Voordat een assistentiewoning erkend kan worden, moeten deze zaken aanwezig zijn:
- Een woonassistent: Een persoon die je helpt met je problemen en vragen over wonen en zorg.
- Een gemeenschappelijke ontmoetingsruimte: Een ruimte voor activiteiten en sociale contacten.
- Een noodoproepsysteem: Een noodknop in de woning die 24/24u je oproep meteen beantwoordt.
- Crisiszorg: Aangepaste zorg- en/of dienstverlening binnen 30 minuten bij een noodsituatie.
- Overbruggingszorg: Aangepaste zorg- en/of dienstverlening voor na de crisiszorg. In tussentijd kan je zelf je zorgverlening kiezen.
Let op: Een assistentiewoning mag geen 24/24u zorg verlenen.
3. Voor wie dient een assistentiewoning?
Voor iedereen die:
- zonder hulp kan wonen,
- maar die wil wonen in een aangepaste, veilige woning en omgeving
- en die graag sociale contacten heeft in gemeenschappelijke ruimtes.
De uitbaters bieden de woningen aan aan bewoners die grotendeels ouder zijn dan 65 jaar. Soms houden ze ook enkele woningen over voor een jongere leeftijd, maar dan moeten ze voldoen aan bepaalde voorwaarden die per uitbater afhangen.
4. Waarop moet je letten bij het kiezen van zo’n woning?
Om zeker te zijn of de assistentiewoning erkend is, let je best op deze zaken om 100 procent zeker te zijn:
4.1. Algemeen
- De uitbater van de groep assistentiewoningen legt deze bewijsstukken voor:
- een kopie van het erkenningsbesluit of vergunning.
- het laatste inspectieverslag (als deze aanwezig is).
- Op wandelafstand vind je de belangrijkste zaken:
- winkels: supermarkt, bakker, slager, …
- openbaar vervoer: bus, tram, trein, …
- administratieve diensten: gemeentehuis, postkantoor, …
- vrije tijd: cultureel centrum, sportcentrum, dienstencentrum, bibliotheek, …
4.2. Als potentiële huurder
- De uitbater van de groep assistentiewoningen laat je kiezen welke zorg- of dienstverlener je laat komen. Hij/zij legt je dus geen bepaalde verlener of bepaald pakket op.
- De uitbater garandeert je:
- een woonassistent.
- een ontmoetingsruimte.
- crisiszorg binnen 30 minuten.
- een 24/24u noodoproepsysteem.
- overbruggingszorg; en laat je weten welke partij dit uitvoert.
- Er is een gebruikersraad waar de uitbater bewoners informeert en hun advies vraagt over de werking van de woningen.
- Tijdens deze gebruikersraad kondigt men de dagprijs aan. Deze dagprijs moet goedgekeurd worden door het Agentschap Zorg en Gezondheid, afdeling Woonzorg en Eerste Lijn.
- Je krijgt vooraf:
- een transparante dagprijs van de woning.
- een schriftelijke overeenkomst en de interne afsprakennota.
- een plaatsbeschrijving (voor je verhuist).
- inzage in de samenstelling van een voorbeeldfactuur met de dagprijs en supplementen en hun prijzen.
- te weten wat er gebeurt als je zorgbehoefte groter wordt dan haalbaar in deze woning: Hoe zal de woonassistent je helpen?
4.3. Als potentiële koper
- Vraag gerust naar de ervaringen van huidige bewoners.
- Laat de verkoopovereenkomst nauwkeurig nakijken door je notaris. Laat deze puntjes erin opnemen:
- Wat is je woonvoorrangsrecht? Mag je de woning bewonen als je er nood aan hebt?
- Wat gebeurt er als de woning niet bewoond is, en er dus geen huur wordt betaald?
- Wat zijn de afspraken met de mede-eigenaars en syndicus? Vraag naar het reglement van mede-eigendom, het reglement van interne orde en de basisakte.
- Wat zijn de voorwaarden van de terbeschikkingstelling?
- In hoeverre maakt de uitbater beslissingen in naam van de eigenaar(s)?
- Wat is het protocol als:
- er een geschil is?
- de uitbater zijn activiteiten wil stopzetten?
- je de woning wenst te verkopen?
Bronnen: De Waele Vastgoed, Vlaanderen, Zorgbedrijf Antwerpen
Wil je dit artikel als bron vermelden? Gebruik dan:
Stiasteny, L. (2025, 29 januari). Assistentiewoning volgens wetgeving. Appartement.be. Geraadpleegd op (datum XX/XX/202X), van https://www.appartement.be/assistentiewoning-volgens-wetgeving/
Gerelateerde artikels: