Wat zijn de kosten bij de verkoop van een huis of appartement? In dit artikel zetten we alle kosten op een rij. Ook de verborgen kosten. Zo vermijd je verrassingen.
1. Kosten voor attesten en certificaten
Eerst en vooral ben je verplicht om 10 attesten voor te leggen aan de koper bij verkoop van je huis of appartement. Vraag je deze aan en/of moet je hiervoor beroep doen op een expert? Dan kost dit je geld.
Hieronder vind je prijsinschattingen per attest of certificaat. Uiteraard zijn alle kosten afhankelijk van de grootte en complexiteit van je huis of appartement. Vraag offertes op waarop duidelijk staat wat je kan verwachten van de expert. Check altijd of de expert erkend is via registers van de organisaties. Vergelijk daarna de prijzen en werkzaamheden.
- Asbestattest:
- Een asbestattest en -onderzoek zonder vermoeden van asbest, waarbij de expert visueel inspecteert, kost je tot ongeveer 200 euro.
- Een asbestattest en -onderzoek met vermoeden van asbest, waarbij de expert oppervlakkige monsters neemt, kost je tot ongeveer 400 euro.
- Een asbestattest en -onderzoek met sterk vermoeden van asbest, waarbij de expert monsters van verborgen en diepe materialen neemt, kost je ongeveer tot 1.500 euro.
- Contacteer een expert die erkend is door OVAM. Op de website van OVAM vind je een lijst met erkende asbest experts.
- Bodemattest:
- Een bodemattest van een volledig kadastraal perceel kost 64 euro.
- Een bodemattest van een deel van een kadastraal perceel kost 257 euro.
- Contacteer een expert via het webloket op de website van OVAM.
- Keuring stookolietank:
- Een keuring van een bovengrondse stookolietank kost ongeveer 125 euro.
- Een keuring van een ondergrondse stookolietank kost ongeveer 175 euro.
- Contacteer een expert die erkend is door VLAREL. Op de website van Vlaanderen vind je een lijst met erkende technici stookolietanks en een lijst met erkende milieudeskundigen.
- Energieprestatiecertificaat (EPC):
- Een EPC voor een studio of appartement kost ongeveer 150 euro.
- Een EPC voor een rijtjeshuis of halfopen huis kost ongeveer 200 euro.
- Een EPC voor een vrijstaand huis kost ongeveer 250 euro.
- Contacteer een expert die erkend is door VEKA. Op de website van Vlaanderen vind je een lijst met erkende energiedeskundigen.
- Informatie over de erfgoedwaarde:
- Check zelf gratis of je huis of appartement in de inventaris van het onroerend goed staat via het Geoportaal van Vlaanderen.
- Kadastraal uittreksel:
- Een aanvraag van het kadastraal uittreksel via een papieren formulier, kost tussen de 20 en 190 euro en is afhankelijk van welke gegevens je nodig hebt.
- Een online aanvraag van het kadastraal uittreksel via MyMinfin, kost tussen de 0 en 47,50 euro en is afhankelijk van welke gegevens je nodig hebt.
- Bekijk alle prijzen via de website van de FOD Financiën.
- Vraag het kadastraal uittreksel aan via My Minfin.
- Keuring elektrische installatie:
- Een keuring van een huishoudelijke elektrische installatie kost ongeveer 225 euro.
- Contacteer een expert die erkend is door de FOD Economie. Op de website van Vlaanderen vind je een lijst met erkende controleorganismen.
- Postinterventiedossier (PID):
- De kost van een postinterventiedossier varieert enorm. De kost varieert tussen de 500 en 1.000 euro.
- Contacteer een veiligheidscoördinator of architect. Deze expert hoeft niet erkend te zijn door een instantie.
- Stedenbouwkundig uittreksel:
- Een aanvraag van het stedenbouwkundig uittreksel kost tussen de 30 en de 250 euro excl. BTW. Dit hangt af van je gemeente. Vind hier een lijst met de prijzen per gemeente. Daarbovenop betaal je 36,50 euro excl. BTW per aanvraag. En een BTW van 21% bovenop deze kosten. Het kost je maximaal dus 346,67 euro.
- Vraag het stedenbouwkundig uittreksel aan via Mijn Burgerprofiel.
- Overstromingsattest:
- Check zelf gratis of je huis of appartement in een overstromingsgebied ligt via Waterinfo Vlaanderen.
Artikel tip: 10 verplichte attesten voor verkoop van je huis of appartement
2. Makelaarskosten
Een makelaar regelt de verkoop van je huis of appartement. Makelaars hanteren vaak een prijs die een percentage van de verkoopprijs van je woning is. Dit is de commissie (of courtage) die de makelaar verdient. Het kost je vaak tussen de 2 en 6 procent van de verkoopprijs. Daarbovenop betaal je een BTW van 21%.
Vraag offertes aan waarop duidelijk staat wat je kan verwachten van de makelaar. Zo zijn er bepaalde taken die soms wel en soms niet bij in de prijs zitten:
- Schattingskosten: De makelaar doet een waardeschatting van je woning (dit kost je maximaal 800 euro).
- Regelen van alle attesten en certificaten: De makelaar zorgt dat je tijdig over alle attesten en certificaten bezit.
- Juridisch advies: De makelaar geeft je juridisch advies en stelt juridische documenten op. Bv. het verkoopcontract.
- Organiseren bezoekmomenten: De makelaar organiseert openhuisdagen en voert privébezoeken van potentiële kopers uit.
- Metingskosten: De makelaar huurt een landmeter of meetbedrijf in dat de exacte afmetingen van het gebouw en grond vaststelt.
- Professionele foto- en videografie: De makelaar huurt een professionele fotograaf en/of videograaf in om hoogwaardige beelden te maken.
- Marketing- en advertentiekosten: De makelaar adverteert de woning zowel online als offline. Bv. advertenties plaatsen op vastgoedwebsites, flyers of brochures afdrukken etc.
- Stagingkosten: De makelaar decoreert je woning om het aantrekkelijker te maken voor potentiële kopers. Hij/Zij huurt meubels, decoratieartikelen of huurt een professionele stager in.
Naast de verschillende takenpakketten hebben makelaars ook verschillende voorwaarden:
- Periode: Over welke periode voeren ze de taken uit?
- Exclusiviteit: Wil de makelaar dat je exclusief met één makelaar werkt?
- Verantwoordelijkheden eigenaar: Wat zijn jouw verantwoordelijkheden?
- Opzeg: Wat is de opzegperiode? Wat is je vergoeding bij vroegtijdige beëindiging?
- Aansprakelijkheid: In hoeverre is de makelaar aansprakelijk voor eventuele fouten?
- Betalingsvoorwaarden: Wanneer betaal je? Hoe betaal je? Welke betalingsmethode accepteert de makelaar?
Let op: Automatisch kiezen voor de goedkoopste makelaar is niet slim. Vergelijk aandachtig het takenpakket en de voorwaarden. Vraag naar ervaringen van vrienden, familie en collega’s.
3. Meerwaardebelasting
Als je privé-eigenaar van de woning bent en minstens 12 maanden onderbroken effectief in de woning woonde, moet je geen meerwaarde belasting betalen.
Voldoe je niet aan die criteria? Dan betaal je maar liefst 16,50 procent meerwaardebelasting op de winst die je maakt bij verkoop. De meerwaardebelasting moet je op zijn beurt verhogen met de gemeentebelasting. Op de website van de FOD Financiën vind je een lijst met gemeentebelasting tarieven.
Normaal gezien betaal je geen notariskosten. De notariskosten zijn voor de koper:
- Verkooprechten en/of BTW
- Hypotheekrechten
- Notariële erelonen
- Aktekosten
Let op: In de verkoopovereenkomst maak je afspraken tussen koper en jou (verkoper) over wie wat betaalt. Je mag dus afwijken van dit stramien als je hier beide mee eens bent en dit vastlegt in de het verkoopcontract.
4. Extra verborgen kosten bij de verkoop
Bovenop alle bovenstaande punten, komen er nog verborgen kosten bij die men heel vaak vergeet:
Verplichte uitgaven
- Reiskosten van experts: Soms zitten reiskosten van experts (bv. energiedeskundige, makelaar) niet bij in de originele prijs en rekenen ze dit apart aan.
- Rapportkosten van experts: Soms moet je extra betalen voor het opmaken van een juridisch correct rapport door experts (bv. energiedeskundige, asbest experts) en rekenen ze dit apart aan.
- BTW: Sommige prijzen staan geafficheerd zonder BTW, waardoor je de BTW nog extra moet bijrekenen om een goede kostenraming te maken.
- Opvragingskosten: Laat je de attesten of certificaten opvragen door een notaris of makelaar? Dan betaal je hier soms een extra bedrag voor.
- Schulden: Betaal je hypotheekschuld en achterstallige belastingen af voor je je huis of appartement verkoopt. Doe je dit niet? Dan kan de bank beslag leggen op je woning.
- Verhuis- en opslagkosten: Als je je woning verkoopt, betaal je uiteraard ook de kosten voor de verhuis naar een nieuw (tijdelijk) huis of appartement. Reiskosten en administratieve kosten.
Optionele uitgaven
Dit zijn optionele uitgaven voor taken die je vaak zelf kan uitvoeren of die bij in het takenpakket van de makelaar zitten:
- Tuinonderhoud: De makelaar regelt tuinonderhoud.
- Schoonmaakkosten: De makelaar reinigt je woning grondig, zowel binnen als buiten, of huurt een professionele schoonmaakdienst in.
- Opknap- en reparatiekosten: Eventuele reparaties of renovaties om de woning in betere staat af te leveren voor de verkoop. Bv. schilderen, renovatie van je verouderde badkamer etc.
Vergeet tenslotte je eigen uren niet. Net zoals de aankoop van een nieuwe woning, is de verkoop van een woning ook een hele klus. Je steekt hier veel uren in en moet waarschijnlijk met momenten zelfs verlof nemen op je werk om zaken in orde te maken. Onderschat deze tijd en moeite niet.
Ga je een woning kopen in plaats van verkopen? Lees dan het artikel: Alle kosten bij de aankoop van een huis of appartement
Bronnen: Certiweb, Immoweb, Vlaanderen
Wil je dit artikel als bron vermelden? Gebruik dan:
Stiasteny, L. (2024, 13 mei). Alle kosten bij de verkoop van een huis of appartement. Appartement.be. Geraadpleegd op (datum XX/XX/202X), van https://www.appartement.be/kosten-verkoop-huis-of-appartement