Je staat op het punt je eerste woning aan te kopen. Naast de aankoopprijs komen er nog een hele boel andere kosten bij kijken. Een van die kosten zijn de notariskosten. Maar hoeveel betaal je nu exact aan de notaris? We lijsten het voor je op.
1. Wat zijn notariskosten?
“Notariskosten” is een term die wordt gebruikt om de belastingen aan te duiden die komen kijken bij de aankoop van een nieuw huis of appartement. We zeggen dan wel notariskosten, maar slechts een klein is voor de notaris zelf. Binnen deze noemer vallen drie belangrijke aspecten.
2. Registratierechten bij de aankoop
Bij de aanschaf van een huis of appartement zijn belastingen verschuldigd, bekend als registratierechten. Dit is de belasting die moet worden betaald aan de overheid bij het registreren van een akte of geschrift, zoals vereist bij de aankoop van onroerend goed. Deze kost is de eerste van de notariskosten. Deze kost komt bovenop de aankoopprijs van de woning.
De notaris handelt deze betaling namens jou af. Registratierechten kunnen uiteindelijk oplopen tot duizenden euro’s bovenop de aankoopprijs, en het is niet altijd mogelijk om extra financiering hiervoor te verkrijgen bij de bank. Een grondige voorafgaande informatie is daarom essentieel.
Het tarief van deze belasting verschilt per gewest.
Vlaams Gewest:
- Algemeen tarief voor andere woning dan de enige eigen woning: 12%
- Algemeen tarief voor onbebouwde langbouwgronden en natuurgoederen: 10%
- Verlaagd tarief voor aankoop van de enige eigen woning: 2% (zie voorwaarden hieronder, voorheen 3%)
- Verlaagd tarief voor beschermde momenten als enige eigen woning: 1% (voorwaarden)
- Verlaagd tarief voor aankoop van een sociale woning: 1,5% (voorwaarden)
- Verlaagd tarief voor aankoop van een woning voor sociale verhuur: 7% (voorwaarden)
- Verlaagd tarief voor aankopen door beroepsverkopers: 6% (voorwaarden, voorheen 4%)
- Bijzonder regime van het verkooprecht voor de ruil van ongebouwde landgoederen: vrijgesteld, 6% of 10% (voorwaarden)
- Verlaagd tarief voor aankoop van beschermde monumenten: stopgezet (voorwaarden, voorheen 1 of 6%)
- Verlaagd tarief voor energetische renovatie van de enige eigen woning: stopgezet (voorwaarden, voorheen 1%)
Let op: Op een nieuwbouwwoning gelden 12% registratierechten op de grond en 21% btw op de constructie (details). Een woning is een nieuwbouwwoning volgens de wet als er NIET iemand minstens 2 jaar in de woning heeft gewoond. Een woning die men bouwde in 1980, maar waar nog nooit iemand in woonde, is dus een nieuwbouwwoning. Dit is niet logisch, maar is wel hoe de regel werkt.
Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Het registratierecht tarief is 12,5%.
Sinds 1 april 2023 is de eerste schijf van 200.000 euro vrijgesteld van registratierechten. Men noemt dit ook wel ‘abattement’. Dit komt neer op een bedrag van 25.000 euro. Om deze vrijstelling te krijgen, moet je voldoen aan deze voorwaarden:
- De koper is een natuurlijke persoon.
- De koper bezit geen andere woning(en).
- De koper gebruikt de woning als hoofdverblijf voor minstens 2 jaar en blijft er minstens 5 jaar.
- De woning is geheel of gedeeltelijk bestemd voor bewoning.
- De totaalprijs van de woning is niet hoger dan 600.000 euro.
- De woning is verkocht (niet gekregen via schenking of erfenis).
Opgelet:
- Verlaat je de woning binnen 5 jaar na aankoop? Dan moet je het bedrag van 25.000 euro terugbetalen naar rato van het aantal jaar dat je er daadwerkelijk hebt in gewoond.
- Verkoop je de woning binnen de 2 jaar na aankoop? Dan kan je een terugbetaling van de registratierechten aanvragen. Dit is een terugbetaling van maximaal 36% van de door u betaalde kosten.
Waals Gewest: Het registratierecht tarief is momenteel 12,5%.
Update: Er ligt een voorstel op tafel om het registratierecht voor de eerste enige eigen woning te laten zakken van 12,5% naar 3%. Deze zou vanaf 1 januari 2025 ingaan, maar is nog niet omgezet in de wetgeving. We updaten dit artikel van zodra het voorstel definitief is omgezet.
- Algemeen tarief voor andere woning dan de enige eigen woning: 12,5%
- Verlaagd tarief voor aankoop van de enige eigen woning: 3% (zie voorwaarden hieronder)
2. Ereloon van de notaris
Het ereloon of honorarium van de notaris moet ook worden betaald. Dit tarief is wettelijk vastgesteld in het Koninklijk Besluit en is niet onderhandelbaar. Het percentage is degressief, dus hoe hoger de aankoopprijs van de woning, hoe lager het percentage. Het is raadzaam contact op te nemen met een notaris(kantoor) voor een kostenberekening als je een specifieke woning op het oog hebt.
3. Administratieve kosten
Naast bovenstaande notariskosten, zijn er ook administratieve kosten. De notaris legt de aankoop van je woning vast in een notariële akte, waarbij die administratieve kosten komen kijken. Deze kosten worden rechtstreeks aan de notaris betaald, die ervoor zorgt dat het geld bij de juiste overheidsinstanties terechtkomt. Hier is een overzicht van deze kosten:
- Registratierecht van je hypotheek: 1% van het bedrag dat je aan hypotheek leent, als je een lening aangaat.
- Hypotheekrecht: 0,3% op de totale som waarvoor je een hypotheek neemt.
- Opzoekwerk: ongeveer 1.000 euro voor het zoeken van uittreksels in het register, het indienen van de nodig verzoeken, het recht op geschriften etc.
- Uitgaven aan derden: afhankelijk van wat er moet aangevraagd worden (bv. aanvragen van stedenbouwkundige informatie).
Krijg een inschatting van je notariskosten via de berekeningsmodule van Notaris.be.
Bronnen: HoeveelKostMijnHuis, Immoweb, Notaris & Vlaanderen(*)
Wil je dit artikel als bron vermelden? Gebruik dan:
Dillen, E. (2024, 21 november). Notariskosten bij aankoop huis of appartement. Appartement.be. Geraadpleegd op (datum XX/XX/202X), van https://www.appartement.be/notariskosten-aankoop-huis-of-appartement/
Gerelateerde artikels: