Wat is een plaatsbeschrijving: de meest gestelde vragen volgens wetgeving

Banner Appartement - Plaatsbeschrijving

Al gehoord van een plaatsbeschrijving? Dat is een verplicht document dat je opstelt wanneer je een huurovereenkomst aangaat. Wat zegt de wetgeving? Hieronder verzamelen we de antwoorden op al je vragen – van inhoud en registratie tot kostprijs.

Inhoud

  • Wat is een plaatsbeschrijving?
  • Wat moet erin staan?
  • Is het wettelijk verplicht?
  • Moet ik het registreren?
  • Wat als je het niet eens bent met het document?
  • Wat als er geen document aanwezig is?
  • Wie mag de plaatsbeschrijving opmaken?
  • Hoeveel kost het?
  • Waar vind ik voorbeelden?

 

Wat is een plaatsbeschrijving?

Een plaatsbeschrijving is een gedetailleerde beschrijving van de staat van een huis of het appartement dat op een bepaald moment. Het wordt opgesteld bij de start en stopzetting van een huurcontract. Het geeft een overzicht van de gebreken van een woonplaats zodat er geen discussie kan ontstaan over eventuele schade die een huurder toebrengt.

Het document bevat een uitgebreid overzicht van de staat van elke kamer en de onderdelen erin (plinten, muren, plafonds, vensters, trapleuningen etc.). Het is gebruikelijk om foto’s toe te voegen.

Beide partijen moeten akkoord gaan met het uiteindelijke document. Het is dus niet mogelijk dat één partij dit in orde brengt zonder de toestemming van de andere partij.

Wat moet erin staan?

  • Naam en contactgegevens van de huurder en verhuurder.
  • Datum van opstelling.
  • Beschrijving van de verschillende ruimtes: slaapkamers, badkamers, keukens etc.
  • De staat van de woning: vloeren, muren, plafonds, ramen, deuren etc.
  • Lijst van alle meubels en apparaten die bij de woning horen en hun staat.
  • Foto’s van de ruimtes, meubels, apparaten en specifiek over gebreken en schade.
  • Omschrijvingen van de gebreken en schade.

 

Artikel Wat is een plaatsbeschrijving_Contract

Is het wettelijk verplicht?

Ja, het is een wettelijk verplicht document wanneer je een huis of appartement (ver)huurt in Vlaanderen. Dit moet bij aanvang van de huurovereenkomst in orde zijn. Ten laatste tijdens de eerste maand van de huurperiode. De huurder en verhuurder moeten samen deze plaatsbeschrijving opstellen, dateren en ondertekenen.

Wanneer de huurder de huurwoning verlaat, wordt er bij vertrek opnieuw een versie opgemaakt. Zo kan de verhuurder de twee documenten vergelijken en indien nodig (een deel van de) huurwaarborg inhouden.

Het document beschermt de huurder en verhuurder. Dankzij de gedetailleerde beschrijving vermijd je achteraf discussies.

Moet ik het registreren?

Ja, het is wettelijk verplicht om dit document te registreren in Vlaanderen. De verhuurder moet het registreren, ten laatste twee maanden na het ondertekenen van de huurovereenkomst. Ook die huurovereenkomst moet steeds geregistreerd worden. Het beste registreer je deze documenten samen. Lees hier ons artikel: Huurcontract registeren in 4 stappen.

De verhuurder kan de beschrijving online uploaden via de website van de overheid. De registratie is gratis.

Wat als je het niet eens bent met de document?

Weiger dan om het document te ondertekenen.

  • Optie 1: Spreek de andere partij (huurder of verhuurder) aan.
  • Optie 2: Stuur een aangetekende brief naar de andere partij met je opmerkingen en suggesties voor veranderingen.
  • Optie 3: Stel voor om beroep te doen op een deskundige.
  • Optie 4: Vraag aan een vrederechter om een deskundige aan te stellen.

Wat als er geen document aanwezig is?

Stel: jij bent huurder, er was geen plaatsbeschrijving gemaakt én je huurcontract verloopt binnenkort. Dan moet je de woning in originele staat teruggeven.

De verhuurder draagt de bewijsplicht om te bewijzen dat – in het geval van schade – de schade er bij aanvang nog niet was. Dit zal zeer moeilijk zijn als er geen plaatsbeschrijving is. In dat geval tellen bv. foto’s en getuigenissen van buren, maar dan nog is het zeer moeilijk om te bewijzen dat de schade niet aanwezig was bij start van het huurcontract.

 

Artikel Wat is een plaatsbeschrijving_Terms and conditions
Afbeelding: algemene voorwaarden contract

 

Wie mag de plaatsbeschrijving opmaken?

Een plaatsbeschrijving en inventaris kan zowel door de partijen zelf als door een deskundige (bv. architect, landmeter-expert) opgesteld worden. De huurder en verhuurder komen daarin samen overeen. Men doet vaak beroep op een deskundige, omdat dit het minst tijdrovend is voor beide partijen en het meest objectieve resultaat oplevert.

In de loop van de huurovereenkomst kunnen zowel de verhuurder als de huurder opnieuw een plaatsbeschrijving opvragen, bijvoorbeeld na werken aan de woonplaats. Zo kunnen nieuwe elementen opgenomen worden in het document. Opnieuw geldt dat beide partijen akkoord dienen te gaan met de vernieuwde inhoud van het document.

Hoeveel kost het?

  • Als je het zelf opstelt, is het gratis.
  • Laat je dit doen door een deskundige, dan betaal je ongeveer 300 euro voor een gemiddeld appartement. De prijzen hangen af van de grootte van de woning en verschillen per expert. Dan betaalt elke partij de helft van de gemaakte kosten (het ereloon van de expert). Dit ligt wettelijk vast en geldt voor zowel de plaatsbeschrijving bij aanvang van het huurcontract en bij vertrek van de huurder als bij een eventuele extra versie.

 

Artikel Wat is een plaatsbeschrijving_Ondertekend contract
Afbeelding: ondertekend contract

Waar vind ik voorbeelden?

De volgende documenten helpen je op weg:

 

Bronnen: Advo-Recht, Dewaele & Immoweb

Wil je dit artikel als bron vermelden? Gebruik dan:

Biets, R. (2024, 5 januari). Wat is een plaatsbeschrijving: de 6 meest gestelde vragen. Appartement.be. Geraadpleegd op (datum XX/XX/202X), van https://www.appartement.be/wat-is-een-plaatsbeschrijving/

 

Gerelateerde artikels: